Καλείστε να συμμετέχετε την 26η Φεβρουαρίου 2025 ημέρα Τετάρτη και ώρα 18:00΄ στην ΕΙΔΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΛΟΓΟΔΟΣΙΑΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ (εγκ. 1237/94548/6.11.2023 του ΥΠ.ΕΣ) στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου στο REX στον γ΄ όροφο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 67Α παρ. 3 ν.3852/10
Για τη συζήτηση των παρακάτω θεμάτων τα οποία κατατέθηκαν εγγράφως στη Γραμματεία του Δημοτικού Συμβουλίου από τους παρακάτω Δημοτικούς Συμβούλους με την ακόλουθη σειρά :
1. Κύριε Δήμαρχε, με την ανάληψη της διοίκησης του δήμου μας, δημιουργήσατε (όπως όλες οι δημοτικές παρατάξεις είχαν δεσμευτεί προεκλογικά) την αντιδημαρχία τουρισμού. Από τότε έχουν περάσει 14 μήνες και δε φαίνεται να υπάρχει κάποια σημαντική εξέλιξη στο συγκεκριμένο τομέα. Ερωτάστε ποιες είναι οι ενέργειες που έχουν γίνει (στο συγκεκριμένο διάστημα στο οποίο αναφέρομαι) για την προώθηση του τουριστικού προϊόντος στο Δήμο μας; Πόσες φορές έχει συνεδριάσει η επιτροπή τουρισμού και ποιες αποφάσεις έχει πάρει; Έχουν γίνει κάποιες ενέργειες προβολής του τουριστικού Δήμου μας; Υπήρξε προγραμματισμός συμμετοχής σε εκθέσεις του εξωτερικού; Τι γίνεται με τον τομέα της κρουαζιέρας; Υπάρχει ενεργή σύμβαση με σύμβουλο κρουαζιέρας τον οποίο θεωρούμε απαραίτητο για την ανάπτυξή της; Έχουν γίνει ενέργειες για την προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων που δε θα προσεγγίσουν λόγω των δυσμενών εξελίξεων τη Σαντορίνη; Τέλος έχετε προχωρήσει ενόψει της έναρξη της νέας τουριστικής περιόδου στην παραχώρηση κοινοχρήστων χώρων, στην κατάρτιση Κανονισμού Κοινοχρήστων Χώρων, Κτηματολογίου Κοινοχρήστων Χώρων και ανάλογου τοπογραφικού διαγράμματος των χώρων αυτών και μάλιστα πριν το τέλος του προηγούμενου έτους, όπως εσείς ο ίδιος είχατε δεσμευτεί δημοσίως; (κ. Θωμάς Χαριτάκης Δημ. Σύμβουλος μειοψηφίας)
2. Τι γίνεται με τον ηλεκτροφωτισμό του νησιού της Σπιναλόγκας; Προχωράει η κατασκευή του απαραίτητου οικίσκου που θα φιλοξενήσει τους ηλεκτρολογικούς πίνακες που είναι απαραίτητοι για τη σύνδεση του καλωδίου που έχει ποντιστεί;
Να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο ειδικό καλώδιο αν δεν λειτουργήσει σύντομα, υπάρχει σοβαρότατος κίνδυνος καταστροφής του, με ότι αυτό συνεπάγεται. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα σχετικά με την παράδοση του έργου και την πλήρη λειτουργία του φωτισμού στο νησί και ποιες οι ενέργειες του Δήμου μέχρι σήμερα προκειμένου να επισπευσθεί η διαδικασία; (κ.Γιώργος Βάρδας Δημ. Σύμβουλος μειοψηφίας)
3. Σε προηγούμενο Δημοτικό συμβούλιο είχατε ερωτηθεί τι πρόκειται να πράξετε σχετικά με τη λειτουργία του Ειρηνοδικείου και τη συνέχιση της συνεργασίας που είχε ξεκινήσει η προηγούμενη Δημοτική αρχή με το Πανεπιστήμιο Κρήτης. Υπενθυμίζουμε ότι υπάρχει απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου με βάση την οποία το Ειρηνοδικείο θα στέγαζε στους χώρους του, δομές (Κέντρο Μεσογειακής ιστορίας και Πολιτισμού, Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης, Θερινών Σχολείων) του ιδρύματος. Είχε γίνει μάλιστα και σχετική αυτοψία στις 15/3/2023 από τον Αντιπρύτανη του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Δημήτρη Μυλωνάκη και κλιμάκιο Τεχνικών του Ιδρύματος, προκειμένου να ελεγχθούν οι χώροι του συγκεκριμένου κτιρίου μετά την παραχώρησή του από το Δήμο. Ερωτάστε αν υπάρχει κάποια εξέλιξη τόσο σχετικά με την παραχώρηση του Ειρηνοδικείου όσο και με τη συνεργασία του Δήμου μας με το πανεπιστήμιο Κρήτης. (κ. Μαρία Χανιωτάκη Δημ. Σύμβουλος μειοψηφίας)
4. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η αποκατάσταση του κτιρίου του Δημοτικού σχολείου Φινοκαλιά για τη δημιουργία κέντρου ενημέρωσης για το κλίμα και το περιβάλλον; (κ. Μανόλης Λεμπίδης Δημ. Σύμβουλος μειοψηφίας)
5. Στη συνεδρίαση της Επιτροπής Κοινωνικών Θεμάτων που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου, ανακοινώθηκε ότι έχει ετοιμαστεί ένα σωματείο για την υποστήριξη των κοινωνικών υπηρεσιών, το οποίο είναι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Ιδρυτής του είναι ο Αντιδήμαρχος Κοινωνικών Θεμάτων, κ. Μαυρής, και ήδη μετρά 21 μέλη.
Παρακαλώ να μας ενημερώσετε για τη λειτουργία του εν λόγω σωματείου.
(κ. Αλεξάκης Χαρίλαος Δημ. Σύμβουλος μειοψηφίας)
6. Θα ήθελα να ενημερωθώ για την πορεία των μελετών του έργου της Μεσοράχης, πόσα σχολεία τελικά θα στεγαστούν και πόσοι μαθητές θα εξυπηρετούνται. Επίσης, τι εξελίξεις υπάρχουν για τις υπόλοιπες σχολικές μονάδες, όπως η εξεύρεση χώρου για το 5ο Δημοτικό, και αν ο Δήμος μας έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» του Υπουργείου Παιδείας.”
(κ. Χανιωτάκη Άννα Δημ. Σύμβουλος μειοψηφίας )
7. Για τη χρηματοδότηση των σχολικών μονάδων
Η βασική χρηματοδότηση των σχολείων προέρχεται από το κράτος, αλλά η διαχείρισή της έχει μεταφερθεί σε μεγάλο βαθμό στους δήμους, δημιουργώντας συχνά καθυστερήσεις και ελλείψεις. Οι πόροι είναι κατακερματισμένοι, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις η δημόσια χρηματοδότηση δεν επαρκεί, με αποτέλεσμα τα σχολεία να καταφεύγουν σε δωρεές ή ακόμα και σε οικονομική συμμετοχή γονέων για κάλυψη αναγκών.
Η κεντρική διοίκηση, αν και διατηρεί την υποχρέωση να διασφαλίζει επαρκή χρηματοδότηση για τη δημόσια εκπαίδευση, μεταφέρει το βάρος της διαχείρισης στους δήμους, αποποιούμενη στην πράξη την ευθύνη της. Με την πρακτική αυτή δημιουργεί συνθήκες ασφυξίας στις σχολικές μονάδες και στους Δήμους.
Παρόλα αυτά, ο Δήμος δεν μπορεί να σταθεί αδρανής απέναντι στις ανάγκες των σχολείων και οφείλει να εξασφαλίσει άμεσα τα απαιτούμενα κονδύλια και να οργανώσει αποτελεσματικούς μηχανισμούς προμήθειας και διαχείρισης.
Η χρηματοδότηση για την πλήρη λειτουργία των σχολικών μονάδων, χωρίζεται σε:
1) Χρηματοδότηση εκπαιδευτικών – έμψυχου δυναμικού που γίνεται από τον κρατικό προϋπολογισμό και από ΕΣΠΑ. Η μισθοδοσία των εκπαιδευτικών είναι σύμφωνη με το ενιαίο μισθολόγιο και ουσιαστικά ανήκουν λόγω μη λήψης επιδομάτων στους πιο κακοπληρωμένους εργαζόμενους του Δημόσιου τομέα με μισθούς να αγγίζουν τον κατώτατο μισθό για τους νεοδιορισμένους. Αυτό είναι ένα κοινωνικό ζήτημα, αφού αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για την πλήρωση κενών θέσεων εργασίας στις σχολικές μονάδες ακριτικών και ταυτόχρονα τουριστικών (ακριβών σε διαβίωση) περιοχών, στις οποίες ανήκει και ο Δήμος μας.
2) Χρηματοδότηση βιβλίων και σχολικών εγχειριδίων – όπου τον τελευταίο καιρό εμπλέκεται το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών & Εκδόσεων (ΙΤΥΕ – ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ )ΑΕ που υποτίθεται ότι εποπτεύεται από την πολιτεία διαμέσου του ΥΠΑΙΘΑ. Η χρηματοδότηση της συγγραφής, εκτύπωσης και δωρεάν διανομής είναι του ΥΠΑΙΘΑ. Στα πλαίσια της κατηγοριοποίησης Σχ. Μονάδων, εκπαιδευτικών και μαθητών, εισάγεται το πολλαπλό βιβλίο, δηλαδή διαφορετικά συγγράμματα για το κάθε διδακτικό αντικείμενο, των οποίων η συγγραφή θα γίνεται από διάφορους ιδιωτικούς φορείς ακόμη και φροντιστήρια.
3) Οι κτιριακές υποδομές χρηματοδοτούνται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό (Υπουργείο Εσωτερικών, Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών), ενώ η ευθύνη για την ανέγερση νέων σχολικών κτιρίων ανήκει στην “Κτιριακές Υποδομές Α.Ε.”, έναν οργανισμό που διαχειρίζεται τη σχολική στέγη. Σε ειδικές περιπτώσεις, διατίθενται ευρωπαϊκά κονδύλια (ΕΣΠΑ & Ευρωπαϊκά Προγράμματα) για αναβάθμιση υποδομών ή ενεργειακή αναβάθμιση σχολικών κτιρίων. Οι Δήμοι έχουν την ευθύνη για τη συντήρηση και επισκευή των σχολικών κτιρίων, χρηματοδοτούμενοι από κρατικούς πόρους ή ίδια έσοδα. Ουσιαστικά για τις κτιριακές υποδομές, υπάρχουν πολλοί εμπλεκόμενοι καθώς και σύμπραξη δημοσίου με ιδιωτικό τομέα και ευρωπαϊκά προγράμματα, με αποτέλεσμα να «ρίχνει ο ένας φορέας το μπαλάκι στον άλλο», αλλά σχολεία δεν κατασκευάζονται και δεν ανακαινίζονται.
4) Τέλος οι πάγιες και οι λειτουργικές δαπάνες καλύπτονταν από τις Σχολικές Επιτροπές, ως δημοτικά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, είχαν συσταθεί βάσει του άρθρου 103, παράγραφος 2, του νόμου 3852/2010 και λειτουργούσαν σύμφωνα με τα άρθρα 240 και 243 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων. Πλέον (Ν. 5056/2023) έχουν μεταφερθεί εξολοκλήρου στους δήμους, οι οποίοι λαμβάνουν τα κονδύλια αυτά από το Υπουργείο Εσωτερικών, με εξαίρεση τους δήμους στους οποίους λειτουργούν συνολικά́ περισσότερες από́ εκατό́ (100) σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Σύμφωνα με τα παραπάνω σχετικά, οι σχολικές επιτροπές των δήμων καταργήθηκαν αυτοδικαίως στις 29 Ιουνίου 2024 και από την επόμενη ημέρα, οι αρμοδιότητές τους ασκούνται από τον κάθε δήμο.
Βάση των ανωτέρω, θέτουμε τα ακόλουθα θέματα προς συζήτηση στην επικείμενη
Επιτροπή Λογοδοσίας:
1. Tί ενέργειες θα γίνουν ώστε να συνδράμει ο Δήμος στην επάνδρωση των σχολείων (οικονομική διευκόλυνση στους εκπαιδευτικούς με ενοίκιο, εξεύρεση στέγης κλπ)
2. Pως προχωράει η υπόθεση με τη στέγαση των σχολείων στη Μεσσοράχη. Δεν κρύβουμε την ανησυχία μας έπειτα από τη δήλωση του Δημάρχου για σχολική στέγαση ενός σχολείου αντί για γυμνάσιο και λύκειο!
3. Τι ενέργειες γίνονται ώστε να διασφαλιστεί η έγκαιρη χρηματοδότηση των σχολείων για την κάλυψη όλων των λειτουργικών τους αναγκών.
4. Υπάρχει επαρκής προϋπολογισμός για τις σχολικές δαπάνες και πώς αυτός κατανέμεται ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης κάλυψη των αναγκών των σχολείων.
5. Ποιες ενέργειες έχει κάνει ο Δήμος προς την κεντρική διοίκηση για την εξασφάλιση των απαιτούμενων πόρων και την άμεση αποκατάσταση αυτής της κατάστασης.
6. Ενώ η μεταφορά των αρμοδιοτήτων ήταν γνωστή εδώ και μήνες, ο Δήμος δεν έχει διασφαλίσει έγκαιρα τη χρηματοδότηση των σχολείων για την κάλυψη των λειτουργικών τους αναγκών και υπάρχουν παράπονα από μαθητές και γονείς σχετικά με τις ελλείψεις αναγκαίων μέσων των σχ. μονάδων για την ομαλή διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
(κ. Φιλιππάκης Γεώργιος Δημ. Σύμβουλος ελάσσονος μειοψηφίας)
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
ΚΑΡΑΜΑΝΩΛΗ ΣΟΦΙΑ
Ακριβές Αντίγραφο
Η Γραμματέας του Δημοτικού Συμβουλίου
Κριτσωτάκη Ελένη
Για τη συζήτηση των παρακάτω θεμάτων τα οποία κατατέθηκαν εγγράφως στη Γραμματεία του Δημοτικού Συμβουλίου από τους παρακάτω Δημοτικούς Συμβούλους με την ακόλουθη σειρά :
1. Κύριε Δήμαρχε, με την ανάληψη της διοίκησης του δήμου μας, δημιουργήσατε (όπως όλες οι δημοτικές παρατάξεις είχαν δεσμευτεί προεκλογικά) την αντιδημαρχία τουρισμού. Από τότε έχουν περάσει 14 μήνες και δε φαίνεται να υπάρχει κάποια σημαντική εξέλιξη στο συγκεκριμένο τομέα. Ερωτάστε ποιες είναι οι ενέργειες που έχουν γίνει (στο συγκεκριμένο διάστημα στο οποίο αναφέρομαι) για την προώθηση του τουριστικού προϊόντος στο Δήμο μας; Πόσες φορές έχει συνεδριάσει η επιτροπή τουρισμού και ποιες αποφάσεις έχει πάρει; Έχουν γίνει κάποιες ενέργειες προβολής του τουριστικού Δήμου μας; Υπήρξε προγραμματισμός συμμετοχής σε εκθέσεις του εξωτερικού; Τι γίνεται με τον τομέα της κρουαζιέρας; Υπάρχει ενεργή σύμβαση με σύμβουλο κρουαζιέρας τον οποίο θεωρούμε απαραίτητο για την ανάπτυξή της; Έχουν γίνει ενέργειες για την προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων που δε θα προσεγγίσουν λόγω των δυσμενών εξελίξεων τη Σαντορίνη; Τέλος έχετε προχωρήσει ενόψει της έναρξη της νέας τουριστικής περιόδου στην παραχώρηση κοινοχρήστων χώρων, στην κατάρτιση Κανονισμού Κοινοχρήστων Χώρων, Κτηματολογίου Κοινοχρήστων Χώρων και ανάλογου τοπογραφικού διαγράμματος των χώρων αυτών και μάλιστα πριν το τέλος του προηγούμενου έτους, όπως εσείς ο ίδιος είχατε δεσμευτεί δημοσίως; (κ. Θωμάς Χαριτάκης Δημ. Σύμβουλος μειοψηφίας)
2. Τι γίνεται με τον ηλεκτροφωτισμό του νησιού της Σπιναλόγκας; Προχωράει η κατασκευή του απαραίτητου οικίσκου που θα φιλοξενήσει τους ηλεκτρολογικούς πίνακες που είναι απαραίτητοι για τη σύνδεση του καλωδίου που έχει ποντιστεί;
Να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο ειδικό καλώδιο αν δεν λειτουργήσει σύντομα, υπάρχει σοβαρότατος κίνδυνος καταστροφής του, με ότι αυτό συνεπάγεται. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα σχετικά με την παράδοση του έργου και την πλήρη λειτουργία του φωτισμού στο νησί και ποιες οι ενέργειες του Δήμου μέχρι σήμερα προκειμένου να επισπευσθεί η διαδικασία; (κ.Γιώργος Βάρδας Δημ. Σύμβουλος μειοψηφίας)
3. Σε προηγούμενο Δημοτικό συμβούλιο είχατε ερωτηθεί τι πρόκειται να πράξετε σχετικά με τη λειτουργία του Ειρηνοδικείου και τη συνέχιση της συνεργασίας που είχε ξεκινήσει η προηγούμενη Δημοτική αρχή με το Πανεπιστήμιο Κρήτης. Υπενθυμίζουμε ότι υπάρχει απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου με βάση την οποία το Ειρηνοδικείο θα στέγαζε στους χώρους του, δομές (Κέντρο Μεσογειακής ιστορίας και Πολιτισμού, Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης, Θερινών Σχολείων) του ιδρύματος. Είχε γίνει μάλιστα και σχετική αυτοψία στις 15/3/2023 από τον Αντιπρύτανη του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Δημήτρη Μυλωνάκη και κλιμάκιο Τεχνικών του Ιδρύματος, προκειμένου να ελεγχθούν οι χώροι του συγκεκριμένου κτιρίου μετά την παραχώρησή του από το Δήμο. Ερωτάστε αν υπάρχει κάποια εξέλιξη τόσο σχετικά με την παραχώρηση του Ειρηνοδικείου όσο και με τη συνεργασία του Δήμου μας με το πανεπιστήμιο Κρήτης. (κ. Μαρία Χανιωτάκη Δημ. Σύμβουλος μειοψηφίας)
4. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η αποκατάσταση του κτιρίου του Δημοτικού σχολείου Φινοκαλιά για τη δημιουργία κέντρου ενημέρωσης για το κλίμα και το περιβάλλον; (κ. Μανόλης Λεμπίδης Δημ. Σύμβουλος μειοψηφίας)
5. Στη συνεδρίαση της Επιτροπής Κοινωνικών Θεμάτων που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου, ανακοινώθηκε ότι έχει ετοιμαστεί ένα σωματείο για την υποστήριξη των κοινωνικών υπηρεσιών, το οποίο είναι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Ιδρυτής του είναι ο Αντιδήμαρχος Κοινωνικών Θεμάτων, κ. Μαυρής, και ήδη μετρά 21 μέλη.
Παρακαλώ να μας ενημερώσετε για τη λειτουργία του εν λόγω σωματείου.
(κ. Αλεξάκης Χαρίλαος Δημ. Σύμβουλος μειοψηφίας)
6. Θα ήθελα να ενημερωθώ για την πορεία των μελετών του έργου της Μεσοράχης, πόσα σχολεία τελικά θα στεγαστούν και πόσοι μαθητές θα εξυπηρετούνται. Επίσης, τι εξελίξεις υπάρχουν για τις υπόλοιπες σχολικές μονάδες, όπως η εξεύρεση χώρου για το 5ο Δημοτικό, και αν ο Δήμος μας έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» του Υπουργείου Παιδείας.”
(κ. Χανιωτάκη Άννα Δημ. Σύμβουλος μειοψηφίας )
7. Για τη χρηματοδότηση των σχολικών μονάδων
Η βασική χρηματοδότηση των σχολείων προέρχεται από το κράτος, αλλά η διαχείρισή της έχει μεταφερθεί σε μεγάλο βαθμό στους δήμους, δημιουργώντας συχνά καθυστερήσεις και ελλείψεις. Οι πόροι είναι κατακερματισμένοι, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις η δημόσια χρηματοδότηση δεν επαρκεί, με αποτέλεσμα τα σχολεία να καταφεύγουν σε δωρεές ή ακόμα και σε οικονομική συμμετοχή γονέων για κάλυψη αναγκών.
Η κεντρική διοίκηση, αν και διατηρεί την υποχρέωση να διασφαλίζει επαρκή χρηματοδότηση για τη δημόσια εκπαίδευση, μεταφέρει το βάρος της διαχείρισης στους δήμους, αποποιούμενη στην πράξη την ευθύνη της. Με την πρακτική αυτή δημιουργεί συνθήκες ασφυξίας στις σχολικές μονάδες και στους Δήμους.
Παρόλα αυτά, ο Δήμος δεν μπορεί να σταθεί αδρανής απέναντι στις ανάγκες των σχολείων και οφείλει να εξασφαλίσει άμεσα τα απαιτούμενα κονδύλια και να οργανώσει αποτελεσματικούς μηχανισμούς προμήθειας και διαχείρισης.
Η χρηματοδότηση για την πλήρη λειτουργία των σχολικών μονάδων, χωρίζεται σε:
1) Χρηματοδότηση εκπαιδευτικών – έμψυχου δυναμικού που γίνεται από τον κρατικό προϋπολογισμό και από ΕΣΠΑ. Η μισθοδοσία των εκπαιδευτικών είναι σύμφωνη με το ενιαίο μισθολόγιο και ουσιαστικά ανήκουν λόγω μη λήψης επιδομάτων στους πιο κακοπληρωμένους εργαζόμενους του Δημόσιου τομέα με μισθούς να αγγίζουν τον κατώτατο μισθό για τους νεοδιορισμένους. Αυτό είναι ένα κοινωνικό ζήτημα, αφού αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για την πλήρωση κενών θέσεων εργασίας στις σχολικές μονάδες ακριτικών και ταυτόχρονα τουριστικών (ακριβών σε διαβίωση) περιοχών, στις οποίες ανήκει και ο Δήμος μας.
2) Χρηματοδότηση βιβλίων και σχολικών εγχειριδίων – όπου τον τελευταίο καιρό εμπλέκεται το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών & Εκδόσεων (ΙΤΥΕ – ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ )ΑΕ που υποτίθεται ότι εποπτεύεται από την πολιτεία διαμέσου του ΥΠΑΙΘΑ. Η χρηματοδότηση της συγγραφής, εκτύπωσης και δωρεάν διανομής είναι του ΥΠΑΙΘΑ. Στα πλαίσια της κατηγοριοποίησης Σχ. Μονάδων, εκπαιδευτικών και μαθητών, εισάγεται το πολλαπλό βιβλίο, δηλαδή διαφορετικά συγγράμματα για το κάθε διδακτικό αντικείμενο, των οποίων η συγγραφή θα γίνεται από διάφορους ιδιωτικούς φορείς ακόμη και φροντιστήρια.
3) Οι κτιριακές υποδομές χρηματοδοτούνται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό (Υπουργείο Εσωτερικών, Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών), ενώ η ευθύνη για την ανέγερση νέων σχολικών κτιρίων ανήκει στην “Κτιριακές Υποδομές Α.Ε.”, έναν οργανισμό που διαχειρίζεται τη σχολική στέγη. Σε ειδικές περιπτώσεις, διατίθενται ευρωπαϊκά κονδύλια (ΕΣΠΑ & Ευρωπαϊκά Προγράμματα) για αναβάθμιση υποδομών ή ενεργειακή αναβάθμιση σχολικών κτιρίων. Οι Δήμοι έχουν την ευθύνη για τη συντήρηση και επισκευή των σχολικών κτιρίων, χρηματοδοτούμενοι από κρατικούς πόρους ή ίδια έσοδα. Ουσιαστικά για τις κτιριακές υποδομές, υπάρχουν πολλοί εμπλεκόμενοι καθώς και σύμπραξη δημοσίου με ιδιωτικό τομέα και ευρωπαϊκά προγράμματα, με αποτέλεσμα να «ρίχνει ο ένας φορέας το μπαλάκι στον άλλο», αλλά σχολεία δεν κατασκευάζονται και δεν ανακαινίζονται.
4) Τέλος οι πάγιες και οι λειτουργικές δαπάνες καλύπτονταν από τις Σχολικές Επιτροπές, ως δημοτικά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, είχαν συσταθεί βάσει του άρθρου 103, παράγραφος 2, του νόμου 3852/2010 και λειτουργούσαν σύμφωνα με τα άρθρα 240 και 243 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων. Πλέον (Ν. 5056/2023) έχουν μεταφερθεί εξολοκλήρου στους δήμους, οι οποίοι λαμβάνουν τα κονδύλια αυτά από το Υπουργείο Εσωτερικών, με εξαίρεση τους δήμους στους οποίους λειτουργούν συνολικά́ περισσότερες από́ εκατό́ (100) σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Σύμφωνα με τα παραπάνω σχετικά, οι σχολικές επιτροπές των δήμων καταργήθηκαν αυτοδικαίως στις 29 Ιουνίου 2024 και από την επόμενη ημέρα, οι αρμοδιότητές τους ασκούνται από τον κάθε δήμο.
Βάση των ανωτέρω, θέτουμε τα ακόλουθα θέματα προς συζήτηση στην επικείμενη
Επιτροπή Λογοδοσίας:
1. Tί ενέργειες θα γίνουν ώστε να συνδράμει ο Δήμος στην επάνδρωση των σχολείων (οικονομική διευκόλυνση στους εκπαιδευτικούς με ενοίκιο, εξεύρεση στέγης κλπ)
2. Pως προχωράει η υπόθεση με τη στέγαση των σχολείων στη Μεσσοράχη. Δεν κρύβουμε την ανησυχία μας έπειτα από τη δήλωση του Δημάρχου για σχολική στέγαση ενός σχολείου αντί για γυμνάσιο και λύκειο!
3. Τι ενέργειες γίνονται ώστε να διασφαλιστεί η έγκαιρη χρηματοδότηση των σχολείων για την κάλυψη όλων των λειτουργικών τους αναγκών.
4. Υπάρχει επαρκής προϋπολογισμός για τις σχολικές δαπάνες και πώς αυτός κατανέμεται ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης κάλυψη των αναγκών των σχολείων.
5. Ποιες ενέργειες έχει κάνει ο Δήμος προς την κεντρική διοίκηση για την εξασφάλιση των απαιτούμενων πόρων και την άμεση αποκατάσταση αυτής της κατάστασης.
6. Ενώ η μεταφορά των αρμοδιοτήτων ήταν γνωστή εδώ και μήνες, ο Δήμος δεν έχει διασφαλίσει έγκαιρα τη χρηματοδότηση των σχολείων για την κάλυψη των λειτουργικών τους αναγκών και υπάρχουν παράπονα από μαθητές και γονείς σχετικά με τις ελλείψεις αναγκαίων μέσων των σχ. μονάδων για την ομαλή διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
(κ. Φιλιππάκης Γεώργιος Δημ. Σύμβουλος ελάσσονος μειοψηφίας)
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
ΚΑΡΑΜΑΝΩΛΗ ΣΟΦΙΑ
Ακριβές Αντίγραφο
Η Γραμματέας του Δημοτικού Συμβουλίου
Κριτσωτάκη Ελένη